Skrifter

Kunst, der ikke er brugskunst, er ikke kunst – interview med Poul Gernes ved Anneli Fuchs og Kirsten Ortved

Mener du, at kunst er overflødig, at kunstneren er overflødig i samfundet i dag?


De moderne, ja – ægte, nej. Det spørgsmål er sædvanligt, hver gang jeg nævner det med den moderne kunsts uanvendelighed. Problemet er, at kunstnerne ikke er samfundsbevidste på grund af, at kunstens normer alene er egoismer. Kunsten fjerne sig fra befolkningen (er det, der hedder ”kunstformidling” ikke det bedst mulige udtryk for, at den moderne kunst har forladt kulturen?). Irma-damen fjerne sig ikke fra kunsten eller kunstneren. Kunstneren har helt andre interesser end at betjene sit samfund. Kunstneren har tidligere haft en betjenende funktion (og dette – det betjenende – er stadig kunstens mening), og han er nu en intellektuel ”guru”, finkulturel og højt hævet over Irma-damen. Han tager sig ikke af sit samfund, den plads han har fået i samfundet, forsømmer han udover enhver beskrivelse. Den moderne kunst er ikke bare overflødig, den er skadelig.


Hvad mener du, at kunstneren skal gøre, hvad er hans opgave?


Hun og han skal forskønne, pynte, menneskeliggøre. Der er noget, der hedder farvestrålende, opløftende, forædlende, inspirerende – det skal billedsmørerne tage sig af, det er opgaven og nødvendigheden, de behøver slet ikke at lave billeder. Disse moderne små lærredsstumper med ramme om, det er salgsvarer og investeringsobjekter, der ikke har noget med kulturen at gøre. Tværtimod – samfundet ødelægges.


Hvordan kom du i gang med de store udsmykninger? Blev du bedt om at lave dem?


Den første af de to store – det var Kunstfonden, der spurgte om jeg kunne lave et billede til en af de to vægge i hospitalet i Herlev. Så stod opgaven på i så mange år, der kom så mange forhindringer og udsættelser, at jeg dels blev involveret i meget andet på hospitalet og dels bredte mig udover mange vægge. Udsmykningen voksende fra et 20m2stort billede til at være omkring 500m2.


Var det dig, der kom med forslaget om at farvesætte rummene, eller blev du bedt om det? Det er jo ret utraditionelt på et hospital.


Det var en udvikling, men da havde jeg i nogen tid levet af at istandsætte og anderledes-male forskellige miljøer, for eksempel for Københavns Kommunes feriekolonier. Feriekolonierne skulle istandsættes, men det, der hedder miljøet, gik jeg også og rodede med og ændrede på med en for mig ikke dengang særlig bevidst fornemmelse af, at en kunstnerisk udfoldelse ikke hører til på små flader i guldrammeindpakning, men netop er rigtigere som folkekunsten for bare 50-100 år siden, der udfoldede sig alle mulige steder, på vægge, lofter og så videre, uden rammer.


Efterskrift af Poul Gernes


Er det ikke sådan:


1.         At vor moderne kunst egentlig ikke er til stede i samfundet, ikke bruges af befolkningen, men tværtimod kun af velhavere og kun som investeringsobjekter?


2.         At vor moderne kunst er individuel, bestræber sig på at være individuel og derfor individualiserer, helt stik imod de gamles, helt stik modsat sund fornuft, vane og tradition, helt stik modsat hvad et samfund, et folk, en kultur har brug for eller kan bruge til noget som helst?


3.         At moderne kunsts fælles ideale fordringer alle er egoismer – alle uden undtagelse, blottet for fællesskab, medmenneskelighed, kollektivt noget som helst. Den moderne kunst skal være original, ny, avanceret, endda provokerende, sensationel og mere af samme slags?


4.         At moderne kunstnere stræber efter at udstille, hænge på museum, være berømte, komme i medierne, blive internationalt kendte og så videre, uden at lægge mærke til, at just derved forsvinder muligheden for at betyde noget for samfund, medmennesker og kultur. Just derved – og samtidigt – bliver de og ”produktionen” individuel, intellektuel, privat og uvedkommende. – ”Værkerne” bliver til fænomener og oplevelser, interessante objekter, der i åbenbar selvtilstrækkelighed ikke engang bare forsøger at være anvendelige eller på anden måde i sammenhæng med sin kultur, socialt positiv for sit samfund?

Antologi:

”Kunst, der ikke er brugskunst, er ikke kunst” Interview med Poul Gernes ved Anneli Fuchs og Kirsten Ortved i Skulpturelle Synspunkter, Esbjerg Kunstforening 1986. Genoptrykt i Finn Thybo Andersen: Broget ko har mange pletter – Guide til Gernes’ udsmykninger 1970-2006. København 2016, s. 43-46. Uddrag.

Skriften og væggen – samtale med Poul Gernes og Georg Jansen
1993
Læs mere
Farver indeholder "evner"
1990
Læs mere
Museer er ikke kun til lykke
1988
Læs mere
Kunsten som livsform
1988
Læs mere
Kunst, der ikke er brugskunst, er ikke kunst – interview med Poul Gernes ved Anneli Fuchs og Kirsten Ortved
1986
Læs mere
Både
1983
Læs mere
Skal skuden ikke snart vendes?
1983
Læs mere
Om mit billede
1980
Læs mere
Hvilken farve er den bedste i et lokale? Poul Gernes i samtale med Jane Pedersen
1971
Læs mere
Et kollektivt miljø, hvor kunstnerne accelererede hinanden. Poul Gernes i samtale med Jane Pedersen
1971
Læs mere
Skitse til manifest den 8. september 1971
1971
Læs mere
Samtale om påklædning mellem Poul Gernes og Jane Pedersen
1971
Læs mere
Pouls papirhappening
1968
Læs mere
31 billeder i 2 variationer
1968
Læs mere
Eksperimentbyen – et meta-projekt
1967
Læs mere
Spillesystemer eller bare systemer
1967
Læs mere
Selvportræt i Hvedekorn
1966
Læs mere
Broder jeg er søgende – Jens Jørgen Thorsens interview med Poul Gernes
1962
Læs mere