Vigtigst, og det skal med her, er dog kærligheden. Kærlighed er det bærende, det almene og strålende, det der karakteriserer alle vellykkede kunstneriske anstrengelser. Kærlighed til materialet, arbejdet og hensigten er forudsætningen. Kun kærlighed kan ”beånde” og løfte kunst – til det, der kan betegnes med udtryk som genial, storslået osv. Ikke andet end kærligheden, hengivenhed, fører til ånd, og i denne forstand det enestående.
For øvrigt mener jeg: Det eneste akademierne skylder befolkningerne er at uddanne udsmykkere.
Reference:
Poul Gernes: "Museer er ikke kun til lykke." Kronik i Berlingske Tidende, 17. august 1988. Genoptrykt i Forskningsforpligtelsen. København 1988, s. 116. Uddrag.
Skriften og væggen – samtale med Poul Gernes og Georg Jansen
1993
Farver indeholder "evner"
1990
Museer er ikke kun til lykke
1988
Kunsten som livsform
1988
Kunst, der ikke er brugskunst, er ikke kunst – interview med Poul Gernes ved Anneli Fuchs og Kirsten Ortved
1986
Både
1983
Skal skuden ikke snart vendes?
1983
Om mit billede
1980
Hvilken farve er den bedste i et lokale? Poul Gernes i samtale med Jane Pedersen
1971
Et kollektivt miljø, hvor kunstnerne accelererede hinanden. Poul Gernes i samtale med Jane Pedersen
1971
Skitse til manifest den 8. september 1971
1971
Samtale om påklædning mellem Poul Gernes og Jane Pedersen
1971
Pouls papirhappening
1968
31 billeder i 2 variationer
1968
Eksperimentbyen – et meta-projekt – skrevet med Hans-Jørgen Nielsen
1967
Spillesystemer eller bare systemer
1967
Selvportræt i Hvedekorn
1966
Broder jeg er søgende – Jens Jørgen Thorsens interview med Poul Gernes