Værk

Selvportræt

Titel: Selvportræt (1-16)

Debug info - D_komponent_details_description

Type: artwork

Lang: da

Artwork-specifikke felter:

description_da: grafisk serie

description_en: graphic series

description: null

technique_da: null

technique_en: null

technique: null

Resulterende beskrivelse:

Beskrivelse array: ["grafisk serie"]

Beskrivelse tekst: grafisk serie

Beskrivelse tom? Nej

Beskrivelse: grafisk serie
Datering: 1966
Materiale og teknik: papir

Debug info - D_komponent_details_field (Dimensioner)

Label: Dimensioner

LabelEn: Dimensions

Lang: da

Value: null

Condition: true

Will display: No

Debug info - D_komponent_details_field (Dimensioner)

Label: Dimensioner

LabelEn: Dimensions

Lang: da

Value: null

Condition: true

Will display: No

Ejer: Privateje
IDnavn: PG-P-12-0
Bemærkninger: Trykt i Hvedekorn 1966, årgang 40 nr. 2.
Antologi:
Poul Gernes om sig selv

Paul Gernes, stor, tung, usoigneret, landlig type, (landlig i ordets dårlige betydning), uartikuleret, humørforladt, uden lyst til at udtrykke sig om noget som helt lige med undtagelse af den experimenterende kunstskole som han fremhæver evigt og altid, som han har indtryk af har en meget central placering i dansk kunst, som han siger: når tressernes kunsthistorie skal skrives, vil det udelukkende komme til at dreje sig om experimentkunstskolen, da al anden dansk billedfremstilling ikke har noget med kunst at gøre. Denne opfattelse kommer måske af, at han, Gernes, havde en finger med, da skolen blev startet.

 

En anden ting man kan få ham til at udtrykke sig om, er kunstjournalistikken, der, siger han, at vi har ud mærkede anmeldere, men ingen kritikere, ordentlige anmeldere forstår han således at anmelderen skal skrive om hvor udstillingen foregår, hvor længe den har åbent, evt. også om kunstneren denne gang laver større eller mindre arbejder, om han bruger mere eller mindre rød farve end sidste gang, — dette er efter Gernes’ mening, anmeldelse, kritik er, siger han, når udstillingen bliver sat i forhold til, og placeret i sammenhæng med udviklingen, hvilket han finder er den mest relevante måde at vurdere kunst på.

 

Gernes vil gerne benytte den her givne lejlighed til at tilbagekalde alle tidligere tilkendegivende opfattelser af Statens Kunstfond, han har tidligere været meget skeptisk, hvad angår fondet og dets virke, men har nu skiftet mening, og finder kunstfondet udmærket, ja, er endog glad for det, bare kunne han ønske sig, at staten, Carlsbergfondet, Tuborgfondet eller andet fond ville påtage sig opgaven at støtte den avancerede udviklingsskabende kunst, muligvis, siger han, var det egentlig det fond der skulle have været lavet først, da det er det fond, der er mest nødvendig og vil få den største betydning. (Han har endnu ikke fået noget af kunstfondet).

 

Som de fleste kunstnere mener han også, at han er den mest avancerede i dansk kunstliv, han støtter dette på en lang indviklet filosofi, der har sit udgangspunkt så langt tilbage, som i det impressionistiske maleri, idet han hævder, at fra og med impressionismen begyndte en udvikling der bl.a. viste sig i en stadig forenkling, først røg det højtidelige og allegorien, så gik der hul på det genkendelige motiv, snart var kun det konstruktive i motivet tilbage, så gik konstruktionen, tilbage kun form, farve, flade, da dette blev smidt over bord, var der kun strukturen igen. Hertil mener Gernes at det var en entydig, logisk udvikling, og, siger han, en udvikling i ordets alm. forstand var herfra ikke mulig, hvorfor kunsten blev ironisk, en negation af sig selv. En videre logisk udvikling er naturligvis en ny positivisme hvilke han mener han selv repræsenterer i sine arbejder.

 

Mellem andre stærkt avancerede malere, vil han gerne fremhæve ARTHUR KÖPCKE, JOHN DAVIDSEN, PER KIRKEBY, SVEN DALSGÅRD og GRAM HANSEN, der er nok glemt nogle, siger han, men ikke mange. 

Poul Gernes: ”Paul Gernes” i Hvedekorn. 1966 årgang 40 nummer 2, s. 54-55.

Selvportræt Foto: skan

Selvportræt

Selvportræt Foto: skan
Selvportræt Foto: skan
Selvportræt Foto: skan
Selvportræt Foto: skan
Selvportræt Foto: skan
Selvportræt Foto: skan
Selvportræt Foto: skan
Selvportræt Foto: skan
Selvportræt Foto: skan
Selvportræt Foto: skan
Selvportræt Foto: skan
Selvportræt Foto: skan
Selvportræt Foto: skan
Selvportræt Foto: skan
Selvportræt Foto: skan
Selvportræt Foto: skan
Selvportræt
Louisiana 2016
Selvportræt Louisiana 2016 Foto: Louisiana Museum of Modern Art